top of page

Basissuppletie is ook voor jou belangrijk!



Ik krijg vaak de vraag waarom supplementen nodig zijn wanneer je gezond eet? Een terechte vraag! Hier leg ik uit waarom basissuppletie eigenlijk voor iedereen een goed idee is.


Zo’n 75% van de Nederlanders haalt de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad niet. Deze richtlijnen stammen al uit de jaren 30 om ernstige tekorten aan voedingsstoffen te voorkomen. Later zijn deze vertaald in de ADH’s (aanbevolen dagelijkse hoeveelheden). We halen de minimale hoeveelheden niet met zijn allen. Vooral omdat we te weinig groente, fruit en vis eten. Een andere belangrijke reden is dat de voedingswaarde van ons eten afneemt.


Gevarieerd eten is belangrijk

Als maar een kwart van de mensen voldoende groente, fruit en vis (en vlees) eet, is er dus wat aan de hand. Tel daarbij op dat de grond in NL is verarmd en soms uitgeput waardoor de voedselkwaliteit minder is. Ook manipuleren we de gewassen voor een betere opbrengst en oogsten we vaak onrijp. De opbrengsten zijn dan wel veel hoger geworden, maar de voedzaamheid is behoorlijk afgenomen. En wat niet in de grond zit, komt ook niet op ons bord!


Ook krijgt vee tegenwoordig nog maar weinig bewegingsruimte waardoor de dieren minder spiermassa ontwikkelen. En juist spiermassa bestaat uit eiwitten die in ons lichaam weer worden omgezet in de nodige aminozuren. Vlees van dieren die veel bewegen is dus voedzamer.


Dit gaat ook op voor wilde vissoorten die veel omega-3 vetzuren bevatten. Omega-3 vetzuren werken ontstekingsremmend en ze bepalen de kwaliteit van de celmembranen van onze lichaamscellen. Bijvoorbeeld in het hart en de hersenen. Hoe beter de membranen in conditie zijn hoe beter de cellen werken. Omega-3 speelt dus een sleutelrol in onze gezondheid.


Wat missen we dan?

Door verarming hebben we vaak een tekort aan Magnesium. Magnesium is betrokken is bij meer dan 300 processen in ons lichaam. Ook vitamine C is een aandachtspunt: je kunt het namelijk niet zelf aanmaken en door het vaak onrijp geplukte fruit krijg je er onvoldoende van binnen. Zelfs als je liefhebber bent van groente en fruit. Dit geldt ook voor omega-3 vetzuren. We eten te weinig vis en halen omega-3 nauwelijks uit andere voeding. In ons kikkerlandje blijft vitamine D ook een aandachtspunt. In Nederland is er een groot deel van het jaar te weinig zonlicht voor een goede aanmaak van vitamine D. Tel daarbij op dat we ook op zonnige dagen nog best veel binnen zijn en we onze huid beschermen met zonnebrandcrème.


Gezond eten blijft de basis!

Zorg voor variatie! Eet elke week zoveel mogelijk verschillende planten. Tot de planten behoren groentes, fruit, noten, zaden, paddenstoelen en kruiden. Eet extra vezels zoals in kokosnotenrasp, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, pompoenpitten, cacaonibs en psylliumvezels. Het is voeding voor je darmen. Eet niet te vaak granen en eet minimaal één keer, liever tweemaal per week voeding uit de zee. Dit kan ook kelp zijn, zeewier of bijvoorbeeld zeekraal.


Geef jezelf een fijn duwtje met supplementen

Een goede aanvullende basissuppletie bestaat uit een multi, Magnesium, Vitamine C, Omega-3 en vitamine D.


Wil je meer weten over jouw vitaminen- en mineralenstatus? Vraag dan advies of kies voor een orthomoleculaire Health-check



26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page